Oy M. Haloila Ab

Oy M. Haloila Ab on yksi maailman johtavista lavakuormien käärintäkoneita valmistavista yrityksistä. Haloilan tehdas sijaitsee Maskussa. Tuotannosta noin 10 % myydään Suomeen ja loput ulkomaille.

Haloilan puoli- ja täysautomaattisia käärintäkoneita käytetään erilaisten tuotelavojen käärintään esimerkiksi elintarvike- ja rakennusteollisuudessa sekä logistiikkakeskuksissa.

Haloilan tunnetuin tuote on täysautomaattinen Octopus-käärintäkone, jota on valmistettu yli 5000 kappaletta.

6.11.2014

Pääsin heti harjoittelun alussa tuttuihin töihin, valoverhojen tekoon. Valoverhot ovat turvalaitteita, jotka tulevat käärintäkoneen kuljettimeen kiinni. Jos ihminen menee kuljettimeen, valoverho huomaa sen ja pysäyttää kuljettimen. Lavat pääsevät kuitenkin niiden ohi, koska verhojen alapuolella olevien kennojen nähdessä valoverhot eivät pysäytä kuljetinta.

Valoverhojen lisäksi olen myös kytkenyt koneiden keskuksia, johdottanut ja pakannut koneita, pessyt lattioita ja järjestellyt yläkerran työntekijöiden työtiloja.

En saa ottaa kuvia Haloilassa.

26.11

Olen tehnyt toisen harjoittelijan kanssa niin paljon valoverhoja, että uusia osia ei ole ehtinyt tulla lisää. Siksi olen nyttemmin ollut paljon muiden sähkömiesten apuna.

Viime viikolla kytkin kuljettimien moottoreita. Siinä ei ollut mitään uutta opittavaa.
Samaan pakkauskoneeseen piti myös vaihtaa porattavat positiokilvet, jotka tulivat ruuveilla kiinni liiman sijasta. Kilvet piti vaihtaa, koska kone lähtee elintarviketehtaalle ja silloin pitää olla varma ettei yksikään kilpi tipu pakattavien tuotteiden sekaan.

Maanantaina kiinnitin yhden koneen kuljettimiin valokennoja ja peilejä. Valokennot näkevät missä lava kulkee ja siten saadaan oikea kuljetin kulkemaan oikeaan aikaan. Kiinnityksen jälkeen kennot johdotettiin.

11.12

Olen tehnyt taas paljon valoverhoja, mutta sen lisäksi myös kytkenyt moottoreita. Sahasin myös paljon pattinkia ja lautaa koneiden pakkausta varten. Koneita lähtee nyt perjantaina paljon, joten olen ollut pakkaussolussa apuna.

Opin lukemaan EPLAN -sähkökuvia, koska kahteen valoverhoon tuli sellaiset kilvet ja johdinmerkit.

Niclas Heino

9 kommenttia:

  1. Hyvä Niclas, että olet päässyt kirjoittamisen makuun. Jos kuvia ei saa ottaa niin se ei ole ongelma. Älä silloin laita kuvia. Onko keskusten kytkeminen ollut vaikeaa? Oletko oppinut jotain uutta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keskusten kytkeminen on ollut helppoa, koska keskukset ja johdot ovat valmiiksi merkattuja. Olen oppinut pakkaamaan koneita ja ymmärtämään koneiden sähkökuvia paremmin. Olen myös oppinut ajamaan trukilla ensimmäisellä viikolla, nyttemmin pomo on kuitenkin kieltänyt trukilla ajamisen työharjottelijoilta.

      Poista
  2. Suositteletko työssäoppimis paikkaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä. Ei ole mukavampaa työtilaa kuin kuiva ja lämmin halli.

      Poista
  3. Onko tullut opittua tai nähtyä jotain uutta automaatioalan saralta? Jos on niin mitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole tullut nähtyä mitään uutta automaatioalalta, koska kaikki ovat tuttuja juttuja viime syksyn työharjoittelusta ja kesätöistä.

      Poista
  4. Olet ollut jo toistamiseen töissä Haloilalla, voisitko kuvitella hakevasi sinne töihin valmistuttuasi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä. Aion kysellä kesätöitä Haloilasta, ja jos mahdollista, olisin siellä ainakin armeijan alkamiseen asti.

      Poista
  5. Onko paljon kilpailevia yrityksiä jotka tekevät mm. valoverhoja ? jos on niin mitkä

    - Ville

    VastaaPoista